Opony zimowe. Wymiana opon powinna być obowiązkiem?

wymiana opon

W Polsce konieczność wymiany opon na zimowe nie jest zapisana w prawie. W praktyce jednak na letnich oponach nie da się jeździć po śniegu czy śliskiej, pokrytej lodem nawierzchni. Już czas, żeby podjechać do warsztatu. I żeby zastanowić się, czy posiadanie „zimówek” nie powinno stać się obowiązkiem.

Kiedy Polacy wymieniają opony na zimowe? Przed 1 listopada, gdy wielu rusza w drogę, by odwiedzić groby bliskim. Albo wtedy, kiedy spadnie pierwszy śnieg, co w naszym klimacie może stać o wiele wcześniej albo i zdecydowanie później niż na początku listopada.

Jeśli nie będziemy czekać na zimowe warunki na drodze, prawdopodobnie unikniemy kolejek u fachowców i groźnych sytuacji na drogach. Bo wymiana opon to przecież nie jakieś widzi mi się. Na śniegu czy lodzie letnie opony praktycznie nie mają przyczepności – nie to co „zimówki”, które mają tzw. agresywny bieżnik. Żeby czuć się w miarę bezpiecznie poruszając się na letnich, trzeba jechać bardzo wolno – stąd korki na drogach przy pierwszym śniegu. Patrzę na prognozy pogody i już wiem, że najbliższe dni będą trudne, bo śnieg jest przewidywany.

Być może byłoby lepiej, gdyby wprowadzić prawo wymagające jazdy na oponach zimowych od określonego dnia roku. Wtedy polska policja mogłaby karać mandatami kierowców ociągających się z przejściem na „zimówki”. Ktoś powie, że marzy mi się drogowy zamordyzm? Raczej bezpieczeństwo. Bo kiedy auto na letnich wpadnie w poślizg, konsekwencje mogą ponieść nie tylko kierowca i pasażerowie – chyba nie trzeba wielkiej wyobraźni, żeby to przewidzieć.

Jak jest na świecie?

W wielu europejskich krajach opony zimowe są obowiązkowe. Najczęściej prawo wskazuje, by po prostu używać ich w określonym przedziale czasowym – np. w Słowenii od 15 października do 15 marca czy w Austrii od 1 listopada do 15 kwietnia. Francuzi wymagają ich w górach – w rejonach, w których znajdują się odpowiednie znaki drogowe. Niemcy uważają, że kluczowe są tu warunki meteorologiczne – jeśli nawierzchnia jest oblodzona czy pokryta śniegiem, auto musi mieć opony zimowe, ot, cała filozofia. Po więcej informacji na temat tego, gdzie „zimówki” to obowiązek, klikajcie TUTAJ.

Opony całoroczne

Kompromisem mogłyby się okazać opony całoroczne. Mogłyby, bo zachowują się na trudnej nawierzchni lepiej niż letnie i niby tylko nieznacznie gorzej niż zimowe. Ale to „nieznacznie” to kilka metrów więcej podczas hamowania. Kiedy chodzi o ludzkie zdrowie i życie, to już zaczyna się robić bardzo poważny problem. Tylko że w kraju, w którym można cały rok jeździć na letnich, pewnie trudno go dostrzec…

 

POLUB NA FB PROFIL AUTOWYPRAWA.PL

 

PLANY WYCIECZEK SAMOCHODOWYCH:

ZALEW SZCZECIŃSKI, CZYLI POLSKA I NIEMCY>>>

POLSKA – PORTUGALIA SAMOCHODEM 2015>>>

POLSKA – PORTUGALIA SAMOCHODEM 2016>>>

SŁOWENIA W TYDZIEŃ>>>

0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *